Loading....

România are nevoie de un sistem de sănătate stabil!

Asociațiile reprezentative național ale medicilor de familie (Societatea Națională de Medicina Familiei – SNMF, Uniunea Patronatelor Independente din Medicina de Familie – UPIMF și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie – FNPMF) precum si ale medicilor din ambulatoriul de specialitate (Asociația Profesională a Medicilor de Ambulator – APMA) au reușit să contracareze atacul guvernamental de neînțeles asupra segmentului de prespital, singura verigă a sistemului de sănătate capabilă să contribuie direct la reducerea internărilor evitabile. Nici internările de zi, nici internările continue nu pot transforma un sistem pus sub presiune într-unul sustenabil financiar.

Exodul medicilor din România, cel mai mare de la nivelul Europei s-a produs nu doar din cauza veniturilor semnificativ mai mici decât în celelalte țări ale Uniunii Europene, nu doar din cauza finanțării cronic insuficiente a sistemului de sănătate din România care este pe penultimul loc din Europa, ci mai ales din cauza agresiunii permanente a politicului asupra demnității profesiei de medic, ceea ce a condus, în timp, la zdruncinarea încrederii medicilor în instituțiile statului.

Reducerea cu aproximativ 30% a finanțării ambulatoriului de specialitate și a medicinei de familie, coroborat cu creșterile de fiscalitate menite să acopere lipsa de eficiență a altor sectoare economice se traduc într-o reducere la jumătate a veniturilor medicilor din aceste domenii de activitate.

Domnilor guvernanți, exodul medicilor va reîncepe! Deficitul de medici existent deja se va agrava iar șocul îl vor resimți votanții dumneavoastră!

Negocierile cu CNAS de joi, 18.01.2024, reprezintă un armistițiu temporar, nu o rezolvare. Este imperios necesar să se găsească soluții de finanțare acum, nu după această dată. Se impune finanțarea corectă a segmentului prespital, adică a medicinei de familie și a celei de ambulatoriu.

Ne manifestăm deschiderea de a colabora, a identifica disfuncționalitățile din sistem și de a găsi soluții. Pacienții din România au nevoie de acces la TOATE segmentele de îngrijire, în funcție de nevoile lor, nu poate fi gândit un sistem sanitar funcțional fără o bază solidă: medicina de familie și ambulatoriul de specialitate.

Solicităm responsabilitate deplină din partea guvernanților, ne dorim un cadru legislativ stabil, ne dorim predictibilitate! Vrem să fim lăsați să ne îngrijim pacienții, nu să fim obligați să ne mobilizăm la proteste! Totuși, dacă până la 1 iulie 2024 nu veți fi găsit soluții să creșteți finanțarea pentru ambulatoriul de specialitate și pentru medicina de familie, din acea zi în România nu va mai exista un sistem de asigurări de sănătate!

Dr. Cosmin Alexandrescu
Președinte APMA

Dr. Angela Mazdrag
Președinte UPIMF

Dr. Luminița Zane
Președinte FNPMF

Dr. Dina Mergeani
Președinte SNMF

Adresă comună FNPMF și UPIMF către Ministerul de Finanțe și Ministerul Sănătății

Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Famile (FNPMF) și Uniunea Patronatelor Independente din Medicina de Familie (UPIMF) au transmis Ministerului Sănătăți și Ministerului de Finanțe o adresă prin care, luând în considerare proiectele de acte normative referitoare la contractul cadru pentru primul trimestru al anului 2025 publicate pe siteul CNAS în transparență decizională, solicită asigurarea finanțării asistenței medicale primare pentru întregul an 2025, cel puțin la valorile din anul 2024, actualizate cu rata inflației.

Fundamentarea și stabilirea bugetului alocat asistenței medicale primare trebuie să asigurare finanțarea în acest domeniu pentru întregul an 2025, la cel puțin 14 lei valoarea garantată a punctului «per capita», respectiv la cel puțin 10 lei valoarea garantată a punctului pe serviciu medical. Facem precizarea că în perioada 2023 – 2024 în plata «per capita» au fost introduse multe servicii medicale care anterior erau plătite în categoria serviciilor. Începând cu 1 ianuarie 2025, furnizorii de servicii de asistență medicală primară trebuie să continue relația contractuală cu CJAS, cu înscrierea în contracte/acte adiționale a valorilor garantate ale punctelor «per capita» şi pe serviciu medical pentru întreg anul 2025.

Textul integral in documentul atașat.

Solicitare FNPMF si UPIMF către Colegiul Medicilor din România

Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Famile (FNPMF) și Uniunea Patronatelor Independente din Medicina de Familie (UPIMF) au transmis Colegiului Medicilor din România si Colegiului Medicilor București o adresă prin care solicită acestora să își exercite atribuțiile conferite de art. 229 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 de a negocia cu CNAS clauzele actelor adiționale la contractul cadru pentru anul 2025, luând în considerare propunerile membrilor organizațiilor profesionale naționale ale medicilor specialiști de medicină de familie din România referitoare la proiectele de acte normative publicate pe siteul CNAS în transparență decizională.

Sesiune patronală la Conferința Națională de Medicina Familiei SNMF – Cluj

Organizațiile patronale ale medicilor de familie din Cluj, Bihor, București și Timiș au pregătit lucrări de interes pentru a fi prezentate în cadrul sesiunii patronale din cadrul Conferinței Naționale de Medicina Familiei organizată de Societatea Națională de Medicina Familiei și Asociația Medicilor de Familie Cluj în perioada 17-20 octombrie 2024 la Cluj-Napoca.

Au fost discutate teme precum accesul la informațiile din fișa pacientului, exercitarea refuzului de a urma un tratament de către aparținătorii pacientului, optimizarea veniturilor cabinetului atât prin serviciile descrise în normele contractului cadru cât și prin diversificarea serviciilor nedecontate de CAS și o viziune realistă asupra medicului de familie ca antrepenor. Prezentările, cu implicații directe în activitatea noastră din cabinete, au fost urmate de întrebări și discuții din partea medicilor din public.

Mulțumim organizatorilor, mulțumim colegilor din Cluj pentru inițiativă și găzduire.

Adresă comună referitoare la centrele de permanență din țară

Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Famile (FNPMF), Uniunea Patronatelor Independente din Medicina de Familie (UPIMF) si Asociatia Societatea Nationala de Medicina Familiei / Medicina Generala (SNMF) au transmis Minsiterului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate o adresă în care au identificat probleme cu care se confruntă medicii de familie din centrele de permanență din țară, au solicitat sprijinirea activității acestora, mărirea tarifului orar (rămas neschimbat din 2018) precum și un tarif orar mai mare în zilele nelucrătoare.

Adresă privind noua modalitate de achiziție a biletelor de trimitere, direct de la Imprimeria Națională

Modificările aduse de Ordinele 4.408/1.297 și 4.409/1.298 la modul de achiziție al biletelor de
trimitere au intrat în vigoare din 1 septembrie. Cu toate acestea, încă nu există niciun fel de informație în acest sens nici pe siteul Imprimeriei Naționale si nici pe siteul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Dacă până în prezent reprezentanții legali ai cabinetelor medicale mergeau direct la sediul CJAS și achiziționau biletele de trimitere plătind contravaloarea acestora la casieria CJAS, de la 1 septembrie modul de achiziție este schimbat, reprezentanții cabinetelor fiind nevoiți întâi să plaseze o comandă direct Imprimeriei Naționale, Imprimeria Națională trimite biletele comandate și avizul de însoțire a mărfii la sediul CJAS de unde reprezentantul legal al cabinetului le va ridica și va plăti contravaloarea acestora direct în contul Imprimeriei Naționale.

Nu considerăm oportună complicarea unor lucruri simple, nu înțelegem de ce nu putem comanda biletele de trimitere și acestea să fie livrate direct la cabinet. Nu apreciem obiceiul de a publica acte normative în Monitorul Oficial pe ultima sută de metri, fără timp de acomodare / înțelegere / tranziție (actele amintite mai sus au fost publicate vineri 30 august și intră in vigoare de duminică 01 septembrie 2024).

Solicităm pe această cale:

  1. Renunțarea la biletele de trimitere și concedii medicale pe formulare tipizate și înlocuirea lor cu bilete de trimitere si concedii medicale în format electronic care să fie tipărite direct pe hârtie A4 sau A5. Dacă în cazul rețetelor compensate acest lucru s-a putut realiza în 2012, nu vedem de ce nu s-ar putea realiza cât mai repede și pentru biletele de trimitere și concediile medicale.
  2. Comunicarea urgentă către toți furnizorii de servicii medicale a modalității de comandă / achiziție a formularelor tipizate, conform noilor ordine, atât pe email cât și prin anunțuri puse pe siteurile amintite mai sus.

Adresă privind renunțarea CNAS la indexul de pe facturile emise de furnizorii de servicii medicale

Începând din 1 iulie 2024 casele județene de asigurări de sănătate (CJAS) au solicitat ca facturile emise de către furnizorii de servicii medicale să conțină elemente noi, nestipulate în contract. Obținerea acestui ID presupune emiterea unei facturi proforme, transmiterea ei către CJAS, prelucrarea ei de către CJAS, emiterea ID-ului, primirea ID-ului și ulterior trimiterea facturii către serverele ANAF. Tot acest proces complicat și consumator de timp face ca termenul legal de 5 zile pentru trimiterea facturilor pe serverul ANAF să fie respectat la limită, creând presiune suplimentară.

Spre deosebire de CJAS-uri care nu au implementat sistemul RO e-Factura decât tardiv, alte instituții ale statului s-au preocupat de acest aspect încă de la începutul anului, De exemplu, Direcțiile Județene de Sănătate Publică folosesc din luna ianuarie 2024 sistemul RO e-Factura în relație cu furnizorii de servicii medicale de vaccinare, fără a întâmpina probleme și fără a solicita furnizorilor introducerea unor elemente suplimentare în conținutul facturii.

Solicităm CNAS renunțarea la ID-ul suplimentar de pe facturile emise de către furnizorii de servicii medicale.

Scrisoare de susținere a medicilor de medicină fizică și reabilitare

În urma solicitării medicilor de medicină fizica și de reabilitare, care doresc modificarea unui articol din OUG 66/13.06.2024 (prin care se acordă drepturi egale fizioterapeutului / kinetoterapeutului cu medicul de medicina fizica si de reabilitare), Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie adoptă o poziție de susținere a acestora.


Nu putem accepta o astfel de modificare legislativă care pune în pericol siguranța pacienților noștri.
Planul de proceduri întocmit de medicul de medicină fizică și de reabilitare este un act medical asumat prin praxisul acestuia, prin curricula complexă de pregătire. Fizioterapeutul / kinetoterapeutul care a urmat module scurte de pregătire nu își poate asuma un act medical, nu poate pune un diagnostic, nu poate da un tratament medicamentos, neavând acest drept prin pregătirea pe care o are.

Susținere pentru medicii specialiști de medicină fizică și reabilitare

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie susține demersul Societății Române de Reabilitare Medicală de modificare a OUG 66/13.06.2024 alin. 13 al art. 1, care se referă la modificarea alin. 4 al art. 244 din Legea 95/2006 prin care Ministerul Sănătății a acordat aceleași drepturi fizioterapeutului/ kinetoterapeutului cu medicul specialist de medicina fizică și de reabilitare.

„Avand in vedere curricula de pregatire a unui medic in specialitatea Recuperare Medicala cu durata de 11 ani comparativ cu modulele scurte de pregatire efectuate de fiziokinetoterapeut consideram ca este in beneficiul pacientului ca decizia terapeutica sa vina dupa evaluarea integrala a cazului de catre medicul de specialitate. Atat profesia de medic cat si cele conexe actului medical sunt reglementate legal, intre ele neputand fi pus semnul egalitatii.” – președinte FNPMF, dr. Mihnea Stroe.

Necesitatea unei platforme informatice funcționale în sistemul de sănătate

Organizațiile reprezentative ale medicilor de familie și ale medicilor din ambulatoriile de specialitate (FNPMF, UPIMF, SNMF, AREPMF, APMA, PMSPI) au transmis o adresă Casei Naționale de Asigurări de Sănătate în care au reclamat disfuncționalitățile Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate – PIAS, erori care creează dificultăți pentru toți actorii din sistem, de la pacienți, la medici de familie, medici din ambulatorii, medici din spital și farmaciști.

Componentele PIAS funcționează intermitent, rareori toate deodată, iar acest lucru nu permite interogarea stării de asigurat a pacientului, semnarea consultațiilor cu cardul de sănătate al pacientului, validarea consultațiilor online în termen de 72 de ore, emiterea rețetelor online. Cresc timpii de așteptare din cabinetele medicale, iar multe consultații riscă să fie respinse de la plată de către CNAS (pentru că nu au fost validate în 72 de ore, pentru că nu au fost semnate cu cardul de sănătate, pentru că pacientul nu era asigurat,….), iar mulți medici încearcă să valideze online serviciile și să trasmită în SIPE rețetele electronice în timpul liber, uneori chiar noaptea, ca o măsură disperată de a nu fi ulterior penalizați de către instituția care nu le oferă un sistem informatic funcțional.

PIAS este indisponibilă oficial începând cu luna noiembrie 2023. Gradul mare de erori din aceasta ridică mari semne de întrebare și asupra securității datelor din ea. Doar în ultimele săptămâni ratele de erori din PIAS pentru validarea serviciilor medicale efectuate s-au situat în zilele lucrătoare între 38,33% și 95,58%, cu o medie de 67%. -> http://siui-monitor.ro/analiza.php?metoda_id=1

Solicităm CNAS să prioritizeze și urgenteze măsurile necesare pentru remedierea celor semnalate, precum și asumarea oficială a erorilor rezultate din nefuncționalitatea sistemelor informatice.

Adresa comună referitoare la protocoalele de prescriere și la restricțiile din compensarea medicamentelor

Organizațiile reprezentative ale medicilor de familie și ale medicilor din ambulatoriile de specialitate (FNPMF, UPIMF, SNMF, AREPMF, APMA, PMSPI) au transmis o adresă comună Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate în care:

  • reclamă dubla penalizare introdusă de la 1 iulie 2024,
  • propun înlocuirea protocoalelor de prescriere din HG 720/2008 (care sunt mai mult protocoale birocratice, restrictive, decât protocoale terapeutice) cu prescrierea medicației conform ghidurilor naționale elaborate de comisiile de specialitate ale CMR și MS pentru fiecare specialitate, actualizate periodic conform ghidurilor europene,
  • solicită disponibilitatea pe siteul CNAS a protocoalelor de prescriere actualizate și istoricul modificării acestora pentru toate medicamentele cu simbolul ** în lista medicamentelor compensate,
  • revizuirea protocoalelor de prescriere astfel încât să respecte competențele medicului de familie și să nu-l discrimineze în raport cu medicii de alte specialități prestatori de servicii medicale,
  • solicită eliminarea simbolului „* ” din HG 720/2008 pentru medicamentele care își păstrează același nivel de compensare, necesitatea unei scrisori medicale pentru prescierea lor crescând doar costurile pentru sistem și pentru asigurați cu scăderea consecutivă a accesului la resurse medicale a asiguraților din rural și orașele mici.

Back To Top