UNIUNEA PATRONATELOR INDEPENDENTE DIN MEDICINA DE FAMILIE –UPIMF și
FEDERAŢIA NAŢIONALĂ A PATRONATELOR MEDICILOR DE FAMILIE FNPMF
adresează această Scrisoare Deschisă având în vedere că nici până la această dată nu s-au remediat problemele de funcţionare ale PLATFORMEI INFORMATICE DIN ASIGURĂRILE DE SĂNĂTATE (PIAS), care au fost sesizate şi anterior de către medicii de familie, organizaţiile patronale şi profesionale ale acestora din toată ţara.
Unele case judeţene de asigurări de sănătate au stabilit unilateral un calendar pentru raportarea activităţii medicilor de familie desfăşurată în luna ianuarie 2025, iar data de 6 februarie 2025 a fost fixată ca şi dată limită pentru emiterea facturii.
Furnizorii de servicii de asistenţă medicală primară – medici de familie au emis facturi până în 6 februarie 2025, care au termen de cinci zile calendaristice pentru transmitere în sistemul E-factura. Din cauza întreruperilor şi a problemelor de funcţionare ale PIAS, facturilor emise nu li se alocă ID. În consecinţă aceste documente contabile nu pot fi transmise în sistemul E-factura în termenul legal, iar emitenţii lor vor fi sancţionaţi contravenţional pentru încălcarea acestui termen.
Totodată vă reamintim că pentru aceleaşi motive medicii de familie nu pot finaliza raportările pentru activitatea desfăşurată în luna ianuarie 2025 şi nu pot stabili calitatea de asigurat a pacienţilor la momentul prezentării acestora la cabinete. Această stare de fapt afectează grav activitatea medicilor de familie şi îi supun presiunii de a refuza acordarea serviciilor medicale pacienţilor care au nevoie urgent de aceste servicii sau de a continua să-şi desfăşoare activitatea în condiţiile nefuncţionării PIAS, cu riscul de a suporta ulterior sancţiuni pecuniare importante pentru erorile care nu pot fi verificate în prezent.
În toată ţara, medicii de familie nu pot emite prescripţii medicale întrucât acestora nu li se pot descărca seriile, iar pacienţii sunt privati de serviciile de asistenţă medicala la care au dreptul. Răbdarea pacienţilor şi a medicilor de familie a ajuns la limită, întrucât situaţia aceasta se repetă în fiecare lună în perioada
raportărilor şi singurii care plătesc sunt pacienţii şi medicii de familie.
Vă solicităm să adoptaţi DE URGENŢĂ măsurile adecvate pentru a remedia problemele de funcţionare ale PLATFORMEI INFORMATICE DIN ASIGURĂRILE DE SĂNĂTATE, precum şi de a înlătura toate consecinţele
negative care se răsfrâng asupra pacienţilor şi sistemului de asistenţă medicală primară.