Asociațiile reprezentative național ale medicilor de familie (Societatea Națională de Medicina Familiei – SNMF, Uniunea Patronatelor Independente din Medicina de Familie – UPIMF și Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie – FNPMF) precum si ale medicilor din ambulatoriul de specialitate (Asociația Profesională a Medicilor de Ambulator – APMA) au reușit să contracareze atacul guvernamental de neînțeles asupra segmentului de prespital, singura verigă a sistemului de sănătate capabilă să contribuie direct la reducerea internărilor evitabile. Nici internările de zi, nici internările continue nu pot transforma un sistem pus sub presiune într-unul sustenabil financiar.
Exodul medicilor din România, cel mai mare de la nivelul Europei s-a produs nu doar din cauza veniturilor semnificativ mai mici decât în celelalte țări ale Uniunii Europene, nu doar din cauza finanțării cronic insuficiente a sistemului de sănătate din România care este pe penultimul loc din Europa, ci mai ales din cauza agresiunii permanente a politicului asupra demnității profesiei de medic, ceea ce a condus, în timp, la zdruncinarea încrederii medicilor în instituțiile statului.
Reducerea cu aproximativ 30% a finanțării ambulatoriului de specialitate și a medicinei de familie, coroborat cu creșterile de fiscalitate menite să acopere lipsa de eficiență a altor sectoare economice se traduc într-o reducere la jumătate a veniturilor medicilor din aceste domenii de activitate.
Domnilor guvernanți, exodul medicilor va reîncepe! Deficitul de medici existent deja se va agrava iar șocul îl vor resimți votanții dumneavoastră!
Negocierile cu CNAS de joi, 18.01.2024, reprezintă un armistițiu temporar, nu o rezolvare. Este imperios necesar să se găsească soluții de finanțare acum, nu după această dată. Se impune finanțarea corectă a segmentului prespital, adică a medicinei de familie și a celei de ambulatoriu.
Ne manifestăm deschiderea de a colabora, a identifica disfuncționalitățile din sistem și de a găsi soluții. Pacienții din România au nevoie de acces la TOATE segmentele de îngrijire, în funcție de nevoile lor, nu poate fi gândit un sistem sanitar funcțional fără o bază solidă: medicina de familie și ambulatoriul de specialitate.
Solicităm responsabilitate deplină din partea guvernanților, ne dorim un cadru legislativ stabil, ne dorim predictibilitate! Vrem să fim lăsați să ne îngrijim pacienții, nu să fim obligați să ne mobilizăm la proteste! Totuși, dacă până la 1 iulie 2024 nu veți fi găsit soluții să creșteți finanțarea pentru ambulatoriul de specialitate și pentru medicina de familie, din acea zi în România nu va mai exista un sistem de asigurări de sănătate!
Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie din România susține mesajele venite de la Colegiul Medicilor din România în spațiul public în această perioadă, mesaje pe care le redăm în integralitate mai jos.
În contextul alegerilor pentru Parlamentul României și pentru alegerea Președintelui României, Colegiul Medicilor din România consideră important să adreseze public un set de întrebări reprezentanților partidelor politice ce vor candida pentru un loc în Parlamentul României, precum și candidaților la funcția de Președinte al României pe teme ce vizează sănătatea românilor.
Sistemul de sănătate reprezintă un pilon fundamental al funcționării statului și al societății noastre, sănătatea privește toți cetățenii, iar deciziile viitorului Parlament și ale viitorului Președinte vor avea un impact semnificativ asupra politicilor de sănătate.
Prin aceste întrebări adresate public, ne propunem să contribuim la realizarea unui dialog constructiv și transparent pe domeniul nostru de interes: sănătatea – fără a politiza – pentru a afla răspunsurile candidaților cu privire la viziunea și planurile ce le au pentru îmbunătățirea sănătății cetățenilor și a dezvoltării sistemului de sănătate românesc.
Colegiul Medicilor din România (CMR) este organizaţia profesională naţională a medicilor, fiind o instituţie de interes public, neguvernamentală, apolitică și care își asumă responsabilitatea de a promova valori și politici de sănătate menite să contribuie la dezvoltarea sistemului de sănătate românesc.
1. Care este viziunea dumneavoastră pentru îmbunătățirea sistemului de sănătate din România? (Enumerați trei măsuri prioritare pe care le-ați dori implementate).
2. În România, este nevoie de o nouă Lege a Sănătății, care să răspundă eficient provocărilor actuale din sănătate. Ați susține un astfel de demers legislativ? Dacă DA, din punctul dumneavoastră de vedere, ce orizont de timp ar fi fezabil pentru implementarea unui asemenea demers?
3. Ce măsuri veți promova pentru a asigura finanțarea adecvată a sistemului de sănătate, având în vedere că România se situează printre ultimele țări la nivel european în ceea ce privește procentul din PIB alocat sănătății?
4. Ce planuri aveți pentru a sprijini îmbunătățirea prevenției și a educației pentru sănătate în rândul populației?
5. Cum considerați că ar trebui abordată problema deficitului de personal medical, mai ales în anumite zone/județe ale țării?
6. Cum considerați că trebuie abordată problema accesului inechitabil la servicii medicale între zonele urbane și cele rurale?
7. Cum veți sprijini cercetarea și inovarea în domeniul medical?
8. Ce măsuri veți promova pentru a îmbunătăți condițiile de muncă din sectorul de sănătate?
9. Ce măsuri doriți să promovați, cu obiective pe termen mediu și lung, pentru a crește speranța de viață și a îmbunătăți starea de sănătate a populației?
Astăzi începe repartiția celor care au luat concursul de intrare în rezidențiat. O nouă generație de medici vă fi pregătită de alți medici cu pregătirea necesară pe diverse specialități medicale.
Pe teme de sănătate, despre sănătatea omului, consider că medicii – profesioniști care au pregătirea și cunoștințele în domeniu – sunt cei a căror recomandare este important să fie luată în seamă de populație, de societate în ansamblul său.
În calitate de medic, de profesor de medicină, de președinte al Colegiului Medicilor din România, doresc să subliniez importanța sintagmei „medicina bazată pe dovezi” și vă rog să îmi permiteți să explic de ce aceasta este esențială pentru sănătatea noastră.
Medicina bazată pe dovezi este fundamentul practicii medicale moderne. Ea se bazează pe cercetări științifice, studii clinice și dovezi solide pentru a oferi cele mai bune tratamente și proceduri pacienților noștri. Această abordare asigură că deciziile medicale sunt luate pe baza celor mai recente și relevante informații disponibile până la momentul prezentării acestora, având ca scop principal siguranța și sănătatea pacientului.
În era digitală, suntem expuși la o multitudine de informații și teorii legate de medicină, multe dintre ele neavând o bază științifică solidă sau fiind chiar dezinformări.
Este esențial să ne bazăm pe recomandarea medicului, cel ce este un profesionist care utilizează cunoștințele și dovezile medicale pentru a oferi cele mai bune recomandări și tratamente.
Vă încurajez să aveți încredere în medicii voștri și să le urmați recomandările ce au la bază principiile medicinei bazate pe dovezi.
Este fundamental să promovăm un sistem de sănătate responsabil și eficient, să promovăm educația pentru sănătate, să promovăm vocea medicilor pe subiecte ce țin de medicină, să promovăm un sistem de sănătate unde deciziile sunt luate în beneficiul pacienților și bazate pe cele mai eficiente și actuale dovezi științifice medicale disponibile.
Ca exemplu, deoarece am citit în presă diverse păreri, în oncologie, tratamentul reprezintă speranța transpusă în ani de cercetare și în ani de pregătire a medicului oncolog, iar medicul este cel ce răspunde și are atribuții să facă recomandări pacienților, cum de altfel trebuie să se întâmple pe orice problemă ce ține de sănătate.
Cu respect și dedicare pentru știință și sănătate,
Dumnezeu să-i odihnească sufletul zbuciumat și să-i mângâie pe toți cei care au pierdut-o!
Doinei Mihăilă ii datorăm conceptul de patronat medical in Romania și ani de zile, cu consecvență, a insistat până am înțeles cu toții cât este de important faptul că ne practicăm profesia într-o organizare privată și că avem obligația să ne administrăm cabinetele cât mai bine cu putință. Datorită ei am destigmatizat cu toții noțiunea de patron în medicina de familie!
Ea a înființat PNMF, apoi Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie și a fost primul președinte al acestora, iar pentru personalitatea ei specială, pentru umorul ei autentic și savuros, pentru clarviziune, va rămâne în mințile și în sufletele noastre mereu.
Îi vom fi recunoscători pentru tot ce am învățat de la ea și pentru încrederea pe care a avut-o în noi și pentru o viață de muncă dedicată medicinei de familie din România.
Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Famile (FNPMF) și Uniunea Patronatelor Independente din Medicina de Familie (UPIMF) au transmis Ministerului Sănătăți și Ministerului de Finanțe o adresă prin care, luând în considerare proiectele de acte normative referitoare la contractul cadru pentru primul trimestru al anului 2025 publicate pe siteul CNAS în transparență decizională, solicită asigurarea finanțării asistenței medicale primare pentru întregul an 2025, cel puțin la valorile din anul 2024, actualizate cu rata inflației.
Fundamentarea și stabilirea bugetului alocat asistenței medicale primare trebuie să asigurare finanțarea în acest domeniu pentru întregul an 2025, la cel puțin 14 lei valoarea garantată a punctului «per capita», respectiv la cel puțin 10 lei valoarea garantată a punctului pe serviciu medical. Facem precizarea că în perioada 2023 – 2024 în plata «per capita» au fost introduse multe servicii medicale care anterior erau plătite în categoria serviciilor. Începând cu 1 ianuarie 2025, furnizorii de servicii de asistență medicală primară trebuie să continue relația contractuală cu CJAS, cu înscrierea în contracte/acte adiționale a valorilor garantate ale punctelor «per capita» şi pe serviciu medical pentru întreg anul 2025.
Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Famile (FNPMF) și Uniunea Patronatelor Independente din Medicina de Familie (UPIMF) au transmis Colegiului Medicilor din România si Colegiului Medicilor București o adresă prin care solicită acestora să își exercite atribuțiile conferite de art. 229 alin. 2 din Legea nr. 95/2006 de a negocia cu CNAS clauzele actelor adiționale la contractul cadru pentru anul 2025, luând în considerare propunerile membrilor organizațiilor profesionale naționale ale medicilor specialiști de medicină de familie din România referitoare la proiectele de acte normative publicate pe siteul CNAS în transparență decizională.
Organizațiile patronale ale medicilor de familie din Cluj, Bihor, București și Timiș au pregătit lucrări de interes pentru a fi prezentate în cadrul sesiunii patronale din cadrul Conferinței Naționale de Medicina Familiei organizată de Societatea Națională de Medicina Familiei și Asociația Medicilor de Familie Cluj în perioada 17-20 octombrie 2024 la Cluj-Napoca.
Au fost discutate teme precum accesul la informațiile din fișa pacientului, exercitarea refuzului de a urma un tratament de către aparținătorii pacientului, optimizarea veniturilor cabinetului atât prin serviciile descrise în normele contractului cadru cât și prin diversificarea serviciilor nedecontate de CAS și o viziune realistă asupra medicului de familie ca antrepenor. Prezentările, cu implicații directe în activitatea noastră din cabinete, au fost urmate de întrebări și discuții din partea medicilor din public.
Mulțumim organizatorilor, mulțumim colegilor din Cluj pentru inițiativă și găzduire.
Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Famile (FNPMF), Uniunea Patronatelor Independente din Medicina de Familie (UPIMF) si Asociatia Societatea Nationala de Medicina Familiei / Medicina Generala (SNMF) au transmis Minsiterului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate o adresă în care au identificat probleme cu care se confruntă medicii de familie din centrele de permanență din țară, au solicitat sprijinirea activității acestora, mărirea tarifului orar (rămas neschimbat din 2018) precum și un tarif orar mai mare în zilele nelucrătoare.
Modificările aduse de Ordinele 4.408/1.297 și 4.409/1.298 la modul de achiziție al biletelor de trimitere au intrat în vigoare din 1 septembrie. Cu toate acestea, încă nu există niciun fel de informație în acest sens nici pe siteul Imprimeriei Naționale si nici pe siteul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
Dacă până în prezent reprezentanții legali ai cabinetelor medicale mergeau direct la sediul CJAS și achiziționau biletele de trimitere plătind contravaloarea acestora la casieria CJAS, de la 1 septembrie modul de achiziție este schimbat, reprezentanții cabinetelor fiind nevoiți întâi să plaseze o comandă direct Imprimeriei Naționale, Imprimeria Națională trimite biletele comandate și avizul de însoțire a mărfii la sediul CJAS de unde reprezentantul legal al cabinetului le va ridica și va plăti contravaloarea acestora direct în contul Imprimeriei Naționale.
Nu considerăm oportună complicarea unor lucruri simple, nu înțelegem de ce nu putem comanda biletele de trimitere și acestea să fie livrate direct la cabinet. Nu apreciem obiceiul de a publica acte normative în Monitorul Oficial pe ultima sută de metri, fără timp de acomodare / înțelegere / tranziție (actele amintite mai sus au fost publicate vineri 30 august și intră in vigoare de duminică 01 septembrie 2024).
Solicităm pe această cale:
Renunțarea la biletele de trimitere și concedii medicale pe formulare tipizate și înlocuirea lor cu bilete de trimitere si concedii medicale în format electronic care să fie tipărite direct pe hârtie A4 sau A5. Dacă în cazul rețetelor compensate acest lucru s-a putut realiza în 2012, nu vedem de ce nu s-ar putea realiza cât mai repede și pentru biletele de trimitere și concediile medicale.
Comunicarea urgentă către toți furnizorii de servicii medicale a modalității de comandă / achiziție a formularelor tipizate, conform noilor ordine, atât pe email cât și prin anunțuri puse pe siteurile amintite mai sus.
Începând din 1 iulie 2024 casele județene de asigurări de sănătate (CJAS) au solicitat ca facturile emise de către furnizorii de servicii medicale să conțină elemente noi, nestipulate în contract. Obținerea acestui ID presupune emiterea unei facturi proforme, transmiterea ei către CJAS, prelucrarea ei de către CJAS, emiterea ID-ului, primirea ID-ului și ulterior trimiterea facturii către serverele ANAF. Tot acest proces complicat și consumator de timp face ca termenul legal de 5 zile pentru trimiterea facturilor pe serverul ANAF să fie respectat la limită, creând presiune suplimentară.
Spre deosebire de CJAS-uri care nu au implementat sistemul RO e-Factura decât tardiv, alte instituții ale statului s-au preocupat de acest aspect încă de la începutul anului, De exemplu, Direcțiile Județene de Sănătate Publică folosesc din luna ianuarie 2024 sistemul RO e-Factura în relație cu furnizorii de servicii medicale de vaccinare, fără a întâmpina probleme și fără a solicita furnizorilor introducerea unor elemente suplimentare în conținutul facturii.
Solicităm CNAS renunțarea la ID-ul suplimentar de pe facturile emise de către furnizorii de servicii medicale.
În urma solicitării medicilor de medicină fizica și de reabilitare, care doresc modificarea unui articol din OUG 66/13.06.2024 (prin care se acordă drepturi egale fizioterapeutului / kinetoterapeutului cu medicul de medicina fizica si de reabilitare), Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie adoptă o poziție de susținere a acestora.
Nu putem accepta o astfel de modificare legislativă care pune în pericol siguranța pacienților noștri. Planul de proceduri întocmit de medicul de medicină fizică și de reabilitare este un act medical asumat prin praxisul acestuia, prin curricula complexă de pregătire. Fizioterapeutul / kinetoterapeutul care a urmat module scurte de pregătire nu își poate asuma un act medical, nu poate pune un diagnostic, nu poate da un tratament medicamentos, neavând acest drept prin pregătirea pe care o are.
Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie susține demersul Societății Române de Reabilitare Medicală de modificare a OUG 66/13.06.2024 alin. 13 al art. 1, care se referă la modificarea alin. 4 al art. 244 din Legea 95/2006 prin care Ministerul Sănătății a acordat aceleași drepturi fizioterapeutului/ kinetoterapeutului cu medicul specialist de medicina fizică și de reabilitare.
„Avand in vedere curricula de pregatire a unui medic in specialitatea Recuperare Medicala cu durata de 11 ani comparativ cu modulele scurte de pregatire efectuate de fiziokinetoterapeut consideram ca este in beneficiul pacientului ca decizia terapeutica sa vina dupa evaluarea integrala a cazului de catre medicul de specialitate. Atat profesia de medic cat si cele conexe actului medical sunt reglementate legal, intre ele neputand fi pus semnul egalitatii.” – președinte FNPMF, dr. Mihnea Stroe.