Loading....

Adresă privind noua modalitate de achiziție a biletelor de trimitere, direct de la Imprimeria Națională

Modificările aduse de Ordinele 4.408/1.297 și 4.409/1.298 la modul de achiziție al biletelor de
trimitere au intrat în vigoare din 1 septembrie. Cu toate acestea, încă nu există niciun fel de informație în acest sens nici pe siteul Imprimeriei Naționale si nici pe siteul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Dacă până în prezent reprezentanții legali ai cabinetelor medicale mergeau direct la sediul CJAS și achiziționau biletele de trimitere plătind contravaloarea acestora la casieria CJAS, de la 1 septembrie modul de achiziție este schimbat, reprezentanții cabinetelor fiind nevoiți întâi să plaseze o comandă direct Imprimeriei Naționale, Imprimeria Națională trimite biletele comandate și avizul de însoțire a mărfii la sediul CJAS de unde reprezentantul legal al cabinetului le va ridica și va plăti contravaloarea acestora direct în contul Imprimeriei Naționale.

Nu considerăm oportună complicarea unor lucruri simple, nu înțelegem de ce nu putem comanda biletele de trimitere și acestea să fie livrate direct la cabinet. Nu apreciem obiceiul de a publica acte normative în Monitorul Oficial pe ultima sută de metri, fără timp de acomodare / înțelegere / tranziție (actele amintite mai sus au fost publicate vineri 30 august și intră in vigoare de duminică 01 septembrie 2024).

Solicităm pe această cale:

  1. Renunțarea la biletele de trimitere și concedii medicale pe formulare tipizate și înlocuirea lor cu bilete de trimitere si concedii medicale în format electronic care să fie tipărite direct pe hârtie A4 sau A5. Dacă în cazul rețetelor compensate acest lucru s-a putut realiza în 2012, nu vedem de ce nu s-ar putea realiza cât mai repede și pentru biletele de trimitere și concediile medicale.
  2. Comunicarea urgentă către toți furnizorii de servicii medicale a modalității de comandă / achiziție a formularelor tipizate, conform noilor ordine, atât pe email cât și prin anunțuri puse pe siteurile amintite mai sus.

Adresă privind renunțarea CNAS la indexul de pe facturile emise de furnizorii de servicii medicale

Începând din 1 iulie 2024 casele județene de asigurări de sănătate (CJAS) au solicitat ca facturile emise de către furnizorii de servicii medicale să conțină elemente noi, nestipulate în contract. Obținerea acestui ID presupune emiterea unei facturi proforme, transmiterea ei către CJAS, prelucrarea ei de către CJAS, emiterea ID-ului, primirea ID-ului și ulterior trimiterea facturii către serverele ANAF. Tot acest proces complicat și consumator de timp face ca termenul legal de 5 zile pentru trimiterea facturilor pe serverul ANAF să fie respectat la limită, creând presiune suplimentară.

Spre deosebire de CJAS-uri care nu au implementat sistemul RO e-Factura decât tardiv, alte instituții ale statului s-au preocupat de acest aspect încă de la începutul anului, De exemplu, Direcțiile Județene de Sănătate Publică folosesc din luna ianuarie 2024 sistemul RO e-Factura în relație cu furnizorii de servicii medicale de vaccinare, fără a întâmpina probleme și fără a solicita furnizorilor introducerea unor elemente suplimentare în conținutul facturii.

Solicităm CNAS renunțarea la ID-ul suplimentar de pe facturile emise de către furnizorii de servicii medicale.

Scrisoare de susținere a medicilor de medicină fizică și reabilitare

În urma solicitării medicilor de medicină fizica și de reabilitare, care doresc modificarea unui articol din OUG 66/13.06.2024 (prin care se acordă drepturi egale fizioterapeutului / kinetoterapeutului cu medicul de medicina fizica si de reabilitare), Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie adoptă o poziție de susținere a acestora.


Nu putem accepta o astfel de modificare legislativă care pune în pericol siguranța pacienților noștri.
Planul de proceduri întocmit de medicul de medicină fizică și de reabilitare este un act medical asumat prin praxisul acestuia, prin curricula complexă de pregătire. Fizioterapeutul / kinetoterapeutul care a urmat module scurte de pregătire nu își poate asuma un act medical, nu poate pune un diagnostic, nu poate da un tratament medicamentos, neavând acest drept prin pregătirea pe care o are.

Susținere pentru medicii specialiști de medicină fizică și reabilitare

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie susține demersul Societății Române de Reabilitare Medicală de modificare a OUG 66/13.06.2024 alin. 13 al art. 1, care se referă la modificarea alin. 4 al art. 244 din Legea 95/2006 prin care Ministerul Sănătății a acordat aceleași drepturi fizioterapeutului/ kinetoterapeutului cu medicul specialist de medicina fizică și de reabilitare.

„Avand in vedere curricula de pregatire a unui medic in specialitatea Recuperare Medicala cu durata de 11 ani comparativ cu modulele scurte de pregatire efectuate de fiziokinetoterapeut consideram ca este in beneficiul pacientului ca decizia terapeutica sa vina dupa evaluarea integrala a cazului de catre medicul de specialitate. Atat profesia de medic cat si cele conexe actului medical sunt reglementate legal, intre ele neputand fi pus semnul egalitatii.” – președinte FNPMF, dr. Mihnea Stroe.

Necesitatea unei platforme informatice funcționale în sistemul de sănătate

Organizațiile reprezentative ale medicilor de familie și ale medicilor din ambulatoriile de specialitate (FNPMF, UPIMF, SNMF, AREPMF, APMA, PMSPI) au transmis o adresă Casei Naționale de Asigurări de Sănătate în care au reclamat disfuncționalitățile Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate – PIAS, erori care creează dificultăți pentru toți actorii din sistem, de la pacienți, la medici de familie, medici din ambulatorii, medici din spital și farmaciști.

Componentele PIAS funcționează intermitent, rareori toate deodată, iar acest lucru nu permite interogarea stării de asigurat a pacientului, semnarea consultațiilor cu cardul de sănătate al pacientului, validarea consultațiilor online în termen de 72 de ore, emiterea rețetelor online. Cresc timpii de așteptare din cabinetele medicale, iar multe consultații riscă să fie respinse de la plată de către CNAS (pentru că nu au fost validate în 72 de ore, pentru că nu au fost semnate cu cardul de sănătate, pentru că pacientul nu era asigurat,….), iar mulți medici încearcă să valideze online serviciile și să trasmită în SIPE rețetele electronice în timpul liber, uneori chiar noaptea, ca o măsură disperată de a nu fi ulterior penalizați de către instituția care nu le oferă un sistem informatic funcțional.

PIAS este indisponibilă oficial începând cu luna noiembrie 2023. Gradul mare de erori din aceasta ridică mari semne de întrebare și asupra securității datelor din ea. Doar în ultimele săptămâni ratele de erori din PIAS pentru validarea serviciilor medicale efectuate s-au situat în zilele lucrătoare între 38,33% și 95,58%, cu o medie de 67%. -> http://siui-monitor.ro/analiza.php?metoda_id=1

Solicităm CNAS să prioritizeze și urgenteze măsurile necesare pentru remedierea celor semnalate, precum și asumarea oficială a erorilor rezultate din nefuncționalitatea sistemelor informatice.

Adresa comună referitoare la protocoalele de prescriere și la restricțiile din compensarea medicamentelor

Organizațiile reprezentative ale medicilor de familie și ale medicilor din ambulatoriile de specialitate (FNPMF, UPIMF, SNMF, AREPMF, APMA, PMSPI) au transmis o adresă comună Ministerului Sănătății și Casei Naționale de Asigurări de Sănătate în care:

  • reclamă dubla penalizare introdusă de la 1 iulie 2024,
  • propun înlocuirea protocoalelor de prescriere din HG 720/2008 (care sunt mai mult protocoale birocratice, restrictive, decât protocoale terapeutice) cu prescrierea medicației conform ghidurilor naționale elaborate de comisiile de specialitate ale CMR și MS pentru fiecare specialitate, actualizate periodic conform ghidurilor europene,
  • solicită disponibilitatea pe siteul CNAS a protocoalelor de prescriere actualizate și istoricul modificării acestora pentru toate medicamentele cu simbolul ** în lista medicamentelor compensate,
  • revizuirea protocoalelor de prescriere astfel încât să respecte competențele medicului de familie și să nu-l discrimineze în raport cu medicii de alte specialități prestatori de servicii medicale,
  • solicită eliminarea simbolului „* ” din HG 720/2008 pentru medicamentele care își păstrează același nivel de compensare, necesitatea unei scrisori medicale pentru prescierea lor crescând doar costurile pentru sistem și pentru asigurați cu scăderea consecutivă a accesului la resurse medicale a asiguraților din rural și orașele mici.

Organizațiile medicilor de familie solicită sprijinul Colegiului Medicilor din România în problema legată de actele adiționale întocmite de CNAS pentru semestrul II 2024

UNIUNEA PATRONATELOR INDEPENDENTE DIN MEDICINA DE FAMILIE – UPIMF, FEDERAŢIA NAŢIONALĂ A PATRONATELOR MEDICILOR DE FAMILIE – FNPMF și SOCIETATEA NAȚIONALĂ DE MEDICINA FAMILIEI – SNMF

Avand in vedere ca:
 HG 687/2024 privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 521/2023 nu precizeaza in mod distinct durata de prelungire a contractului cadru pana la 31 decembrie 2024,
 În Ordinul nr. 3690/775/2024 privind modificarea si completarea Ordinului nr. 1857/441/2023 nu este prevăzută o valoare garantata a punctelor pentru trimestrul IV 2024, ci doar pentru trimestrul III 2024,
 Actul aditional anterior s-a semnat de asemenea doar pentru o durata de prelungire a contractului pentru care a fost stipulata valoare garantata a punctelor per capita si per serviciu, respectiv pana la 30.06.2024,
 HG 521/2023 prevede la Art.196 alin.(1): Raporturile dintre furnizorii de servicii medicale, medicamente, dispozitive medicale și casele de asigurări de sănătate prevăzute la art. 193 alin. (1) sunt raporturi juridice civile care vizează acțiuni multianuale și se stabilesc și se desfășoară pe bază de contract. În situația în care este necesară modificarea sau completarea clauzelor, acestea sunt negociate și stipulate în acte adiționale.
Angajamentele legale din care rezultă obligații nu pot depăși creditele de angajament și creditele bugetare aprobate
 Actul aditional se formuleaza cu respectarea Art. 1166 – 1170 Cod Civil,

Organizațiile mai sus menționate, în numele membrilor săi, vă solicităm susținerea în soluționarea urgentă a situației nefavorabile create de continutul actelor aditionale transmise furnizorilor de servicii medicale în asistența medicală primară, respectiv efectuarea demersurilor necesare pentru rectificarea actelor adiționale de prelungire a contractului de prestări servicii cu clauze care să respecte cadrul legal, în sensul prelungirii acestuia pe perioada 01.07- 30.09.2024 și NU 01.07-31.12.2024, așa cum este prevăzut în mențiunile de mai sus.


Menționăm că începând cu 01.07.2024 contractele actuale nu mai sunt în vigoare putând fi prelungite prin act aditional doar cu respectarea prevederilor legale și cel târziu în 01.07.2024, pentru asigurarea continuității asigurării serviciilor medicale în asistența primară.

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie are o nouă conducere!

În urma alegerilor din 1 iunie 2024 componența noului Consiliu Director este următoarea:

Presedinte:
Dr. STROE MIHNEA VALENTIN

Vicepresedinti:
Dr. BĂILĂ IULIA
Dr. GERMAN RAMONA
Dr. GOLEA ADRIAN
Dr. MARA MIHAI
Dr. STAN MIHAELA

Secretari:
Dr ROTARU CRISTIANA-GEORGIANA
Dr. VERZEA MIHAIL ADRIAN

Trezorier:
Dr. PÎRCĂLABU MARINA

Membri:
Dr. HORA DELIA
Dr. NEGUCIOIU DANIELA
Dr. ZANE LUMINIȚA

Urăm succes noii echipe în realizarea obiectivelor propuse!

Back To Top